U beogradskom hotelu
Holiday Inn danas je počelo obeležavanje
Dana prokupca, autohtone srpske sorte koja je u poslednjoj deceniji počela da živi novi život i da nalazi put do nepca probirljivih vinoljubaca.
Konferencija je počela prezentacijom prokupaca različitih stilova, a vinski kritičar Igor Luković je kao poseban kuriozitet predstavio Prokupac belo, nastalo u vinariji
Milanov podrum, prvo belo vino napravljeno od ove sorte. Prezentacija je nastavljena
Baš prokupcem 2016 vinarije
Janko,
Virtus prokupcem 2014 i vinom
Probaj prokupac mikrovinarije
Trival za koje je Luković rekao da je odličan primer dobrog vina nastalog tradicionalnom metodom. Usledili su
Yotta prokupac 2015 i
Prokupac 100% Radovan vinarije
Čokot, a prezentacija je završena izuzetno popularnim vinom
Prokupac 2015 vinarije
Ivanović.
- Testirali smo 40 vina u svim stilovima, a cilj nam je da stvorimo aromatski profil i točak aroma koji će se menjati kako se prokupac bude razvijao kao sorta - rekao je Luković.
U nastavku konferencije održan je masterklas koji je vodila
MW Kerolajn Gilbi, jedan od vodećih vinskih stručnjaka u svetu. U uvodnoj reči ona je rekla da je prokupac sorta koja na tržište donosi dah autentičnosti:
- Stari svet je viđen i istražen, a Novi svet svodi se na repliciranje Starom. Vaš region odlikuje velika autentičnost, a imate i moderno vinarstvo. Tržište je gladno za autentičnošću - rekla je.
- Filoksera, a potom i komunizam napravili su velike probleme za lokalne sorte. Uprkos svemu tome ljudi su želeli da piju vina od lokalnih sorti. Sada je trenutak da se te sorte redefinišu - rekla je Kerolajn Gilbi i pozvala vinare da definišu ko je njihova prevashodna publika - restorani, strana tržišta, individualni kupci.
Na početku masterklasa Kerolajn Gilbi predstavila je četiri vina od prokupca:
Šumadijsku ružicu 2016,
Sveti gral 2016 vinarije
Botunjac,
Experiment 2015 iz
Čokota i
No 1/2 vinarije
Ivanović. Kerolajn Gilbi dala je zlata vredan savet našim vinarima o tome kako da prodaju prokupac na međunarodnom tržištu:
- Na bilo kom velikom sajmu na koji odete ljudi će biti veoma radoznali da probaju vaš prokupac. No, izuzetno teško je prodati vino nekome ko ne može da izgovori ime sorte i ne zna čak ni da se u vašoj zemlji pravi vino. Tu vredi razmišljati o kupažama sa međunarodnim sortama, jer će ta vina biti pristupačnija - rekla je.
Nakon pauze, bilo je reči o potencijalu prokupca za odležavanje, sa posebnim osvrtom na činjenicu da se donedavno prokupac smatrao vinom koje ne može da zri duže od pet godina i da se kod nas mahom piju vrlo mlada vina od ove sorte. Vinski bloger i kritičar Tomislav Ivanović je na primeru jedne konkretne vinske kuće, vinarije Budimir, pokazao da pravi pristup prokupcu leži u strpljenju i čekanju da vino dosegne svoj pun potencijal. Predstavio je vina
Triada crvena 2008 i
2007,
Svb Rosa 2009 i
2007, prvo vino iz Srbije kome je
Robert Parker podario 91 poen, i
Prokupac boje Lila 2011 i
2009, napravljen isključivo od prokupca.
Finale konferencije bilo je posvećeno traganju za optimalnim oblikom čaše za prokupac, a čaše za probu vina
Prokupac 2015 vinarije
Doja obezbedila je čuvena kompanija
Riedel koja već 260 godina proizvodi kristalne čaše, dekantere i asesoare za vino.
Dan prokupca predveče je nastavljen Salonom prokupca u skadarlijskom
Gastro pabu 20/44 u kome se domaćoj i stranoj vinskoj publici predstavilo 17 proizvođača vina od prokupca. Salonu je prisustvovala i gotovo cela međunarodna družina vinoljubaca okupljena pod heštegom #winelovers, a koja već danima istražuje vinske puteve Srbije, sa akcentom na vina od srpske autohtone sorte. Salon je kasnije prerastao u vinsku žurku, na kojoj se sa studiozne degustacije prešlo na uživanje uz dobru muziku, hranu i vino kojim Srbija ima sve više razloga da se ponosi.