Pred nama je još jedna veoma neizvesna godina tokom koje će vinari, trgovci vinom i ugostitelji širom sveta biti prinuđeni da posegnu za najdubljim zalihama kreativnosti i izdržljivosti. Neki od trendova koji će obeležiti ovu godinu direktna su posledica aktuelne krize, a neki su, kao uspon roze proseka, samo nastavak širih višegodišnjih moda i tendencija. Magazin Bloomberg predstavio je trendove koji će obeležiti godinu 2021, a mi prenosimo pet najvažnijih.
Roze vina i dalje su u modi: pandemija nije zaustavila trend rasta prodaje ovih vina nežne boje i ukusa. Internet prodavac Wineaccess.com prodao je tokom 2020, navodi Bloomberg, sedam puta više boca rozea nego 2019. Glavni adut ove godine biće roze proseko, koji je uspešno lansiran u novembru. Samo u SAD ove godine piće se više od sto etiketa roze proseka, kategorije koja prošle godine u ovo vreme nije ni postojala.
Prošle godine svedočili smo bumu onlajn prodaje vina, u inostranstvu i u našoj zemlji. Vino se kod nas prodavalo na najraznovrsnije načine, od biranja etiketa u dobro sređenim prodavnicama do jednostavnog poručivanja direktno od vinarija, uz pomoć fejsbuk poruka. Trend jačanja onlajn prodaje nastaviće se i u ovoj godini, a nove internet prodavnice, kao što je Pix.wine koja počinje sa radom u aprilu, doneće veliki izbor opcija za zahtevne kupce, od integracije sa velikim kritičarskim sajtovima do pomoći u traganju za retkim bocama.
Prodaja portugalskih vina dramatično je porasla tokom 2020. Kupci širom sveta otkrili su prednosti portugalskih vina koja imaju vrlo razboritu ceu, odličan su izbor za uparivanje sa hranom i iza sebe imaju jaku teroarsku priču. Vina iz doline Duro su, naravno, u centru pažnje, ali i regija Alentežo u sve većoj meri privlači pažnju vinoljubaca svojim svežim, aromatičnim belim vinima i sočnim, jakim crvenim kupažama.
Sistem je jednostavan: vino vam stigne na kućni prag, i potom se ono proba tokom vođene degustacije na onlajn konferenciji. Ovaj model je tokom 2020. postigao takav uspeh da će izvesno ostati sa nama i kada istekne ovaj izvanredno težak period. Jedan od neočekivanih pravaca onlajn degustacija jeste i trenutna moda da imućne korporacije poklanjaju svojim zaposlenima pakete vina uz priliku da ih isprobaju uz virtuelno prisustvo uglednih vinskih stručnjaka. Ovakav poklon jeftiniji je od "tim bildinga" u vinarijama, a jednako je sofisticiran.
Reč "održivost" je, navodi Bloomberg, donedavno bila prazan PR termin. Danas ovaj pojam počinje da označava ozbiljnu posvećenost ekološki čistom vinarstvu, "zelenom" dizajnu vinarija i drugim aspektima koji omogućavaju vinarijama da funkcionišu u sadejstvu sa prirodom. Ova reč, uz to, sada i označava brigu o radnicima, insistiranje na rasnoj ravnopravnosti i, uopšte, društvenu odgovornost u radu, koja je izuzetno bitna mladoj generaciji vinopija. Njima više nije dovoljno da vinio bude kvalitetno i da iza sebe ima zanimljivu istoriju - ono mora biti proizvedeno u skladu sa visokim etičkim načelima.