Početna»Novosti»Gastro pregled: Male, ali nedopustive greške u meniju
08.02.2025.Piše: Jelena Stojčić

Gastro pregled: Male, ali nedopustive greške u meniju

Šta mislite, da li u Beogradu ima bar deset restorana u čijem je jelovniku tartar biftek napisan pravilno? Mislim da ne

novost gastro pregled male ali nedopustive greške u meniju vinski magazin vino fino
Da li je tartar il’ je tatar, da li su napitci ili napici? Jelo je um meniju, ali ga nema u ponudi. Vinska karta je dobra, al joj nedostaju godine berbe. Deluju vam kao poznati scenariji? Okej, dvoumljena oko tartara ima, pa čak i kod najpismenijih, a za to su poprilično krivi upravo šefovi i menadžeri restorana koji kreiraju jelovnike. Dobro, krivi su i Tatari i Mongoli i legenda o tome kako su stavljali sirovo meso pod sedlo da ga omekšaju, pa je tatar postao uobičajen u govoru. A zapravo, jedino pravilno je “a la tartare", što se u Francuskoj prvobitno koristilo da označi hranu posluženu sa tartar sosom (od presnih jaja) a kasnije i za druga jela od presnih namirnica, a i mesa. I zapamtite to kada sledeći put kreirate jelovnik, jer sitne greške koje možda i nesvesno pravite mogu da pokvare utisak o restoranu. Šta mislite, da li u Beogradu ima bar deset restorana u čijem je jelovniku tartar biftek napisan pravilno? Mislim da ne.

Sa napicima i napitcima je ipak priča malo drugačija, ovog puta, u korist pravilno napisane kategorije za pića, i čini se da će polako i zauvek nestati iz ugostiteljstva, baš kao što je odavno iščezao ekspreso sa mnogih karti pića.

A šta ćemo sa, realno, najgorom mogućom opcijom - Izvinite, ali danas nemamo to jelo u ponudi? Ali, imate ga u meniju - to ne zaboravite! Razumem da baš danas nedostaje jedan sastojak za to jelo i da se dobavljač ne javlja na telefon danima, ali to gostu ne uliva preterano poverenje u vaš restoran, i skriveno govori da se i niste mnogo potrudili oko kreiranja jelovnika. Na menijima uspešnih restorana ispisana su jela koja mogu da se poruče u svakom trenutku! Nedostaje jedan sastojak? – potražite mu zamenu, ili neka šef iskreira nešto isto, a drugačije, sa sopstvenim tvistom i posluži, naravno uz objašnjene o promeni sastojka. Probajte, verovatno će to biti pun pogodak!

A baš kao što se vidno istaknute cene u jelovniku podrazumevaju, što je inače, u najnovijem istraživanju inicijative Ima bez dima, prvo što gosti uoče kada otvore meni u restoranu, isto tako se podrazumeva i da u vinskoj karti pored etiketa vina piše i godina berbe. I da je odabir vina najbolji na svetu, ako se ne zna godina berbe, ako pitate znalce i vinoljupce, džabe ste krečili. Godina berbe je značajan podatak koji pravi razliku između istih etiketa vina, i to bi trebalo da imate na umu kada se upustite u kreiranje karte vina u restoranu.

I da, ovo je samo nekoliko, uglavnom najčešćih grešaka koje se prave prilikom formiranja jelovnika i karti pića, a koje možda ugostiteljima mogu da pomognu oko odgovora na pitanje zašto im se gosti ne vraćaju.

Mislite o tome.

Do sledećeg vikenda,

Vidimo se.