Godina pred nama doneće nove izazove za globalno vinarstvo. Od klimatskih promena, preko hirova milenijalaca i pripadnika generacije Z, do visoke tehnologije koja ulazi u sve pore vinarskog poziva, vinari neće imati ni trenutka mira pred sve jačim i radikalnijim zahtevima vremena. Predstavljamo vam osam trendova koji će oblikovati vinsku industriju u 2020. godini.
1. Klimatske promenePoslednjih godina iz velikih vinskih regija često su dolazile loše vesti: istorijske oluje, dugotrajne kiše i suše, kao i preniske i previsoke temperature i u narednoj godini nastaviće da ugrožavaju vinograde u klimatski osetljivim regijama. Vinari se ovog izazova, pokazalo se, ne boje: u Bordou će ove godine uveliko početi da koriste pomoćne vinske sorte koje su ponikle u žarkim delovima Evrope i koje bolje trpe temperaturne ekstreme.
2. Porast enoturizmaVinarije i destilerije širom sveta nastaviće da ulažu ogroman novac u prilagođavanje svojih pogona turističkim potrebama, a u odgovor sve većim očekivanjima turista. Savremeni enofil ne bavi se samo vinom, već i njegovim teroarom i istorijom, i voli da putuje tamo gde je vino nastalo, a svi mi koji volimo vino znamo da su vinogradi smešteni na najlepše i najslikovitije lokacije. Enoturizam je velika šansa i za naše vinare.
3. Internet marketingDruštvene mreže kao što je Instagram i dalje menjaju pravila marketinga, i to takvom brzinom da je to veoma teško pratiti u realnom vremenu. No, jasno je da će 2020. godina biti godina instagrama . vinske kuće će koristiti usluge "influensera" da preko ove mreže "vrbuju" nove poklonike i zadržavaju stare. Vinske kuće, ipak, još uvek nisu otkrile sve popularniju mrežu TikTok, koja je pored najmlađih, maloletnih korisnika počela da privlači i nešto starije ljubitelje kratkih internet video formi. Videćemo da li će se to promeniti u novoj godini.
4. Visoka tehnologija u vinogradimaU ovom trenutku od upotrebe dronova nema boljeg načina za sveobuhvatno praćenje vinograda na dnevnoj bazi. Veliki vinogradi već godinama upotrebljavaju dronove kako bi znali da li su čokoti na bilo koji način ugroženi i u stanju su da munjevito reaguju na takve izazove. I u Srbiji su počele da se pojavljuju specijalizovane kompanije koje nude usluge vazdušnog nadgledanja useva.
5. Interaktivni menijiI u Srbiji se polako pojavljuju meniji i vinske karte na tabletima. U razvijenim zemljama u sve većoj meri interaktivni meni postaje norma: gosti pomoću tableta mogu da se upoznaju sa detaljima ponude, bilo da je u pitanju jelo ili boca vina. Istraživanja su pokazala da restorani koji su uveli tablete beleže čak 20% odsto bolju prodaju vina, a investicija je beznačajna u odnosu na dobit.
6. Onlajn prodaja alkoholaU mnogim zemljama, a naročito u SAD, onlajn prodaja pića zaostajala je za klasičnom prodajom ne usled nedostatka entuzijazma trgovaca, već usled strogih zakona koji regulišu prodaju alkohola. U poslednjih par godina situacija je počela da se naglo menja i u toku je pravi bum onlajn prodaje, koji će se nastaviti i u 2020. U našoj zemlji ovaj način prodaje još uvek je u povoju, ali će svakako rasti zajedno sa drugim granama elektronske trgovine.
7. Vino sa niskim procentom alkoholaMladi ljubitelji vina ne piju puno, a kada piju, uglavnom traže pića sa malo alkohola. U 2020. godini u modi će, kažu eksperti vinske industrije, vina sa vrlo malim procentom alkohola, kao i pića koja se samo uslovno mogu zvati vinima, kao što je piket, slabo alkoholno piće napravljeno od komine grožđa. Nadamo se da će ova moda ipak biti kratkotrajna i da će označiti kulminaciju potrage za što blažim vinima.
8. Manija za roze bojomRoze pića ne pokazuju znake posustajanja, i tako će ostati i u 2020. godini. Tržište roze vina u potpunosti se prilagodilo trendu pa će i u godini pred nama u vinoteke i restorane stizati izvanredne etikete roze vina iz vinograda od Provanse do Australije. A uz ta vina piće se roze džin, pa čak i roze pivo.