Početna»Novosti»Šampanjac i muzika govore istim jezikom
04.06.2020.

Šampanjac i muzika govore istim jezikom

Olivije Krug, prvi čovek legendarne šampanjske kuće govori o načinu na koji ova vinarija već godinama spaja muzičko i enofilsko iskustvo

novost Šampanjac i muzika govore istim jezikom vinski magazin vino fino
Malo je vinskih kuća koje sveobuhvatno integrišu vinarstvo i muziku. Među ovim kućama, šampanjska vinarija Krug zasigurno je najpoznatija, a njen prvi čovek, Olivije Krug, ispričao je za Dekanter da je spona vina i muzike upisana u gene vinske dinastije kojoj pripada.

Predstavnik šeste generacije vinske kuće koja danas radi pod okriljem grupe LVMH kaže da je analogija sa dirigovanjem odredila njegov vinarski put:

- Moj pradeda je dvadesetih i tridesetih godina prošlog veka posedovao muzički salon. Kada sam ušao u vinski posao, otac mi je objasnio metode poslovanje Kruga koristeći analogije sa muzikom i rekao mi je da je njegova uloga - uloga dirigenta - govori Krug koji je, prenosi Decanter, vrlo sklon tome da na masterklasovima poredi simfoniju ukusa stotina vina sabranih u vinu Grande Cuvee sa različitim instrumentima u orkestru.

Kuća Krug napravila je poslednjih godina veliki iskorak u pravcu povezivanja muzike i vina, lansiranjem projekta Krug Echoes. Projekat je dizajniran tako da poveže određene etikete šampanjca sa muzičkim delima.

Od 2014. godine, umetnici su pisali pesme i kompozicije inspirisane vinom Krug Grand Cuvee i različitim vintažnim šampanjcima ove kuće. Među njima bili su američki kompozitor Kris Bauers, belgijski muzičar Ozark Henri, pevač Gregori Porter i duo violine i klavira Hugo & Vincent. Olivije Krug kaže za Dekanter da je njegova želja da pronađe nove načine za komuniciranje sa publikom.

- Kada većina muzičara dođe u vinariju, oni ne znaju ništa o sorti šardone, o malolaktičkoj fermentaciji, o procentima ovoga ili onoga u vinu. Jedini način za njih da govore o vinu je da se muzički izraze - kaže Olivije Krug, dodajući da je muzika univerzalan jezik kojim se može govoriti i o vinu:

- U vinskom vokabularu ima 1.000 reči. Iste reči postoje i u muzičkom jeziku - rekao je.

Proces stvaranja numera u okviru projekta Krug Echoes zapravo je vrlo jednostavan, svedoči Krug. Kompozitori i muzičari dolaze u Krug gde razgovaraju sa stručnjacima ove kuće. Oni dobijaju osnovne informacije o berbi i kupaži konkretnog vina, i potom su pozvani da daju svoju interpretaciju vina. Mnogi od tih umetnika pre početka rada sa Krugom ne znaju ništa o šampanjcu, kaže Olivije Krug, nazivajući pariski elektro duo Grand Soleil "devicama šampanjskog procesa".

- To su bila dva mlada momka iz Pariza. Nakon što je majstor podrumar otvorio Krug 2004 i objasnio im je kako je vino nastalo, oni su napravili kompoziciju i rekli "evo, mi verujemo da se Krug 2004 sadrži u ovoj numeri" - govori Krug.

Muzičar Kris Bauers, koji je komponovao muziku koja je pratila promociju šampanjca Krug 2006, ovako opisuje kreativni proces.

- Oscilirao sam između dura i mola. Elementi udaraljki i prodorne note simbolizovali su talase vreline i jako sunce, a haotična kakofonija odjeka predstavila je kišu - rekao je Bauers, koji je vrlo ozbiljno shvatio Krugov navod da je berba 2006. bila "jako nervozna", sa iznenadnim dramatičnim promenama vremena.

Kuća Krug razvila je i efikasan sistem za pristup ovoj muzici. Kada se u aplikaciju za mobilni telefon ili veb sajt Kruga unese kod odštampan na etiketi šampanjca, pristupa se muzičkom delu povezanom sa ovim vinom.

Krug kaže da se veza vina i muzike vrlo lepo oseti na degustacijama:

- Mnogi ljudi dođu sa prijateljima koji nisu sigurni šta da misle o našem vinu. I svedoci smo da svaki od tih ljudi ode sa degustacije sa pozitivnim utiscima. Čvrsto verujem da muzika menja način na koji degustiramo vino - govori Krug, pozivajući se i na naučne studije koje, kako navodi Dekanter, sugerišu da auditivne senzacije snažno utiču na našu percepciju ukusa. Baš iz ovog razloga, kako bi se sprečilo da muzika promeni subjektivni osećaj vina, profesionalne degustacije šampanjaca Krug u sklopu priprema za lansiranje vina na tržište obavljaju se u potpunoj tišini, kaže Olivije Krug:

- Ne, tokom procesa stvaranja kupaže mi ne slušamo muziku. Taj se proces obavlja vrlo profesionalno - govori čuveni vinar.